تربیت بدنی و ورزش در سقز

نوشته‌های یک دبیر تربیت بدنی

تربیت بدنی و ورزش در سقز

نوشته‌های یک دبیر تربیت بدنی

بازیها ی محلی ایران(توپ چوکا)

ورزش توپ چوکا

این ورزش یک بازی محلی در روستاههای شهرستان فریمان است که به آن توپ جستناک ،توپ وچوب هم می گویند.شبیه کریکت و بیسبال است اما قوانین وهیجان مختص به خود را دارد .این ورزش توسط روستائیان فریمان (روستای شریف آباد)در فصل سرما یعنی اواخرپائیز وزمستان واوایل بهار زمانی که بیکار هستند انجام می شود .

این ورزش  درهمه رده های سنی بعد از دوم ابتدائی قابل انجام است.

وسایل لازم برای انجام این بازی :

1- یک توپ تنیس

 2-یک چوب متناسب با قد وهیکل بازیکنان

3-یک زمین با ابعاد بیشتر از20*40

4-تعداد بازیکنان هرتیم بصورت توافقی تعیین می شود .

5-زمان بازی 60 دقیقه

6-یک داور 

برای مشاهده قوانین بازی به ادامه مطلب بروید.

قوانین بازی : دراین بازی یک تیم میان میدان صاحب توپ و یک تیم زننده توپ با چوب خواهند بود.

زمین در این بازی دارای دو زنجیره یکی در جایی که توپ زده می شود ودیگری زنجیره پائین که روبروی آن بوده وبازیکنان تیم زننده توپ در این دو نقطه درامان هستند.

تیمی که زننده توپ است باید با یک مسابقه که بین سرگروه دو تیم برگزار می شود تعیین شود .قبل از شروع بازی توپ را در یک نقطه از زمین گذاشته یکی از سرگروهها نقطه ای را برای زدن توپ با چوب نشان می دهد اگرسرگروه دیگر قبول کرد،اینکار انجام می دهد ولی اگر نپذیرفت اینبار سرگروه تیم دیگر نقطه ای را برای زدن توپ نشان خواهد داد در هرصورت هرگاه سرگروهها توافق کردند که توپ توسط یکی از آنان ازیک نقطه زده شود اینکار انجام خواهد شد که چنانچه چوب به توپ برخورد کند تیم سرگروه زننده توپ، زننده توپ دربازی هم خواهندبود وگرنه تیم صاحب میدان خواهد شد.

- همواره یک بازیکن از تیم صاحب زمین باید توپ را برای بازیکن زننده توپ به هوا بیندازد تا وی به توپ ضربه بزند.

امتیازدهی به تیمها:

1-تیمی که زننده توپ است هربازیکنش فقط یکبار می تواند توپ را با چوب بزند که زدن آن به هر شکل برای این تیم امتیازی به همراه ندارد ولی این بازیکن برای اینکه یک بار دیگر توپ را بزند باید به زنجیره پائین رفته دوباره بازگرددالبته بایدمواظب باشد که بازیکنان تیم حریف اورا باتوپ نزنند.در صورت رفت وبرگشت وی تیمش 3امتیاز می گیرد .

- چنانچه توپ بعد از زدن از محوطه بازی خارج شود هیچکس از تیم زننده ضربه حق استفاده از موقعیت را برای نو شدن نخواهد داشت.

2-  تیمی که صاحب میدان است به دو شکل می تواند امتیاز گرفته وجایش را با تیم زننده توپ عوض کند.

الف – توپی را که بازیکن تیم مقابل باچوب زده با یک دست از آسمان بگیرد بدون اینکه به زمین برخورد کند در این حالت تیم 10 امتیاز می گیرد وجای دو تیم عوض می شود.

- در صورتی که توپ را بادو دست از آسمان بگیرند فقط زننده ضربه سوخته واز دور بازی خارج می شود تا زمانی که تیمش صاحب میدان شود.

ب – چنانچه بازیکن تیم زننده توپ بین دو زنجیره زمین قرار گیرد تیم صاحب توپ می تواند با توپ وی رابزند که در صورت برخورد توپ با زیکنان تیم بایدخودرا به نزدیکترین زنجیره زمین رسانده و تیم 10 امتیاز می گیرد وبازیکنان تیم مقابل صاحب توپ می شوند وآنها هم می توانند بلافاصله اگربازیکنی از تیم حریف بین دو زنجیره قرار دارد با توپ بزنند .

- چنانچه بعد از زدن ضربه به توپ هیچیک از بازیکنان تیم ضربه زننده نتوانند دوباره خودرا به زنجیره اول زمین برسانند باید قانون (ا... رسان) اجرا شود به این شکل که یک نفر از بازیکنان تیم صاحب میدان توپ را به هوا پرتاب میکند وبازیکنان که در این زنجیره هستند می توانند از موقعیت استفاده کرده فرار کنند و خود را به زنجیره دیگر برسانند ، البته تیم مقابل هم می تواند با توپ آنها را بزنند.

3- هر تیمی که در پایان زمان بازی بیشترین امتیاز را کسب کند برنده خواهد بود

 

این ورزش با هیجان بسیار بالایی که در متن بازی ایجاد می کند در بین دانش آموزان طرفداران بسیار زیادی دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد